در این مقاله با مفهوم استراتژي بازاریابی و انواع استراتژي های بازاریابی آشنا میشویم. بازاریابی و استراتژي های (Marketing Strategy) آن نیاز اصلی هر شرکتی است و فرقی نمیکند که شما مدیر یک شرکت بزرگ و چند ملیتی باشید یا به تازگی شروع به کار کرده باشید. با استفاده از بازاریابی خوب میتوانید برند و محصولاتتان را به جامعه هدفتان معرفی کنید. اگر تا به حال به این فکر نکرده اید که استراتژی بازاریابی کسب و کار شما چیست، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.
آشنایی با استراتژی بازاریابی – Marketing Strategy
به طور کلی استراتژی بازاریابی شامل یکپارچه کردن اهداف بازاریابی است. مارکتینگ استراتژي شامل تصمیم گیری در مورد چگونگی تبلیغ یک محصول و یا خدمت خاص به مشتریان است و هدف آن بر تامین سود شرکت استوار است. این استراتژي ها شامل ساخت و اجرای آمیخته بازاریابی است.
در توضیح آمیخته بازاریابی باید گفت که در این مورد اشاره به محصول، قیمت، بسته بندی، تبلیغ و مکان یا توزیع اشاره میشود. این موارد به عنوان P ۴ یا P۷ شناخته میشود. به بیان دیگر طبق تعریفی که دانشگاه استنفورد در این مورد بیان کرده است میتوان گفت که آمیخته بازاریابی شامل پاسخ به یک سری سوالات مربوط به محصول و مشتری است.
برای داشتن یک استراتژي بازاریابی موثر خوب باید ۴ مورد را رعایت کنید.
- درک این موضوع که شناخت کافی از مشتریان به چه اندازه مهم است.
- پی بردن به این موضوع که چگونه مشتریان خود را ترغیب به خرید محصولات خود کنید.
- شناخت کافی از رقبایتان داشته باشید و نحوه تبلیغ کالاهای آنان را بررسی کنید.
- از میزان موفقیت کمپینها و تلاش تیم بازاریابی خود مطلع شوید.
چگونه یک استراتژی بازاریابی موثر و خوب بنویسیم؟
برای اینکه بتوانید یک استراتژی بازاریابی موفق بنویسید لازم است ۵ مورد را رعایت کنید. این موارد در زیر آورده شده است.
- آشنایی با فضای بازار و درک نقاط ضعف و قوت بازاریابی
- توسعه استراتژي بازاریابی
- ایجاد یک برنامه بازاریابی
- اجرای طرح
- نظارت بر موفقیت طرح
بررسی 10 مورد از انواع استراتژي های بازاریابی
انواع مختلفی از استراتژي های بازاریابی وجود دارد که در زیر به معرفی چند مورد از آنها میپردازیم.
1- استراتژي بازاریابی رسانههای اجتماعی
امروزه بخش بزرگی از استراتژي هر کسب و کاری را بازاریابی رسانههای اجتماعی تشکیل میدهد. این بازاریابی که در حیطه بازاریابی آنلاین است راهی بسیار قانع کننده برای معرفی برند و ایجاد شناخت جامعه هدف شما از محصولات و برند شما است.
طبق تحقیقات انجام شده حدود ۵۴ ٪ از افراد جامعه از پلتفرمها و شبکههای اجتماعی برای دیدن و مقایسه برندها و محصولات مختلف استفاده میکنند و ۸۹٪ از افرادی که یک برند خاص را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند از آن خرید میکنند. با این حساب اگر شما فعالیت مشخص و ثابتی در شبکههای اجتماعی ندارید بخش زیادی از جامعه هدف را از دست دادهاید.
استراتژی بازاریابی ایمیلی
برای ادامه فعالیت با افرادی که به نوعی به برند شما توجه کردهاند و به محصولات و خدمات شما علاقهمند شدهاند ارسال ایمیل و خبرنامه بسیار مهم است. استراتژی بازاریابی ایمیلی باید بخشی از برنامه بازاریابی شما شود و برای ترغیب مشتریان به خرید و تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل نیاز به تولید ایمیلهای متقاعد کننده دارید.
استراتژی بازاریابی درونگرا
این مورد یکی دیگر از انواع استراتژي است که در واقع همه چیز برای جذب مشتری و هدایت ترافیک به وب سایت محصولات شما است. اساس کار این استراتژي استفاده از افرادی است که به محصولات، خدمات و یا برند شما علاقه نشان دادهاند.
یکی از مثالهایی که میتوان برای مشتری راغب زد کسانی هستند که تمایل به دریافت ایمیل از طرف شما دارند و به نوعی مشخص شده است که به محصولات و خدمات شما علاقهمند هستند.
مثال دیگری که میتوان برای بازاریابی زد پستهای وبلاگی است. افراد معمولا فقط پستهایی را پیگیری میکنند که در دایره علایق آنها است. اصولا مشتریان شما همیشه سر نخهایی برای آنچه شما باید روی آن تمرکز کنید را در اختیارتان میگذارند.
استراتژی بازاریابی تولید محتوا
این استراتژی با استراتژي بازاریابی درونگرا همپوشانی دارد اما از آن مشخصتر است. با تمرکز بر این استراتژي شما بر محتوای تولید شده نظارت میکنید تا محتوایی تولید شود که علاوه بر جذاب بودن و مشتری پسند بودن بتواند مشتری را ترغیب به خرید محصول کند. بازاریابی تولید محتوا میتواند با سایر استراتژیها همپوشانی ایجاد کند. چون اکثر بخشها نیاز به محتوا برای ارائه دادن به مشتری دارد این نوع از بازاریابی بسیار پر کاربرد است.
استراتژي سئو (موتور شتاب دهنده کسب و کار شما)
سئو بخش مهمی از استراتژیهای بازاریابی است و باید بخشی از تلاشهای بازاریابی خود را به این بخش اختصاص دهید. سئو همان بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) است.
سئو هنری است که باعث میشود تا هدایت ترافیک به سمت وب سایت شما ایجاد شود. seo چیزی بیشتر از بهینه سازی کلمات کلیدی است و جنبههای زیادی را در بر میگیرد. برای کسب رتبه بالا و حتی رتبه ۱ بهتر است حداقل یک نفر را برای سئو در نظر بگیرید.
یکی دیگر از کارها در این زمینه استفاده از مشاوره سئو است، مشاور سئو فردی است که تخصص کامل در زمینه سئو دارد و می تواند با بررسی و آنالیز سایت شما، مشکلات را پیدا کرده و راهکارهایی برای رفع آن ها و در نتیجه بهبود رتبه ها و ورودی ها ارائه دهد.
استراتژي تحریریه
این استراتژي کانالهایی که شما برای تولید محتوا، گردش کار و کانالهای رسیدن به اهداف استفاده میکنید را برجسته میکند. این نوع از استراتژي برای سازمان خبری یا رسانهای بسیار ضروری است و برای برند سازی یا تبلیغ کنندگان به کار میرود.
استراتژي ارتباطات بازاریابی
این استراتژي در درجه اول بر پیام و ارزش پیشنهادی برند شما استوار است.
استراتژی بازاریابی دیجیتال
استراتژي بازاریابی دیجیتال شامل تمام بازاریابیهای آنلاین، سئو، تولید سرنخهای رسانههای اجتماعی، بازاریابی عملکرد و … میشود.
استراتژي بازاریابی داخلی
این استراتژی بخش حیاتی در شرکتهای بزرگ است. اما برای SMBها اهمیت کمتری دارد.
استراتژي روابط عمومی
استراتژی روابط عمومی کار سختی است و اجرای درست این استراتژی تاثیر بسیار زیادی بر رضایت مشتری میگذارد.
نکاتی در مورد استراتژی بازاریابی
برای انتخاب استراتژي بازاریابی باید به نکات زیر توجه کنید:
- تعیین جامعه هدف: گام اول و اصلی در انتخاب استراتژی تعیین جامعه هدف است.
- آزمون مخاطب: یکی از بهترین روشها در آزمون مخاطب این است که یک فرایند فرضی از خرید مشتری در ذهن خود بسازید.
- انتخاب استراتژي بازاریابی مناسب: با بررسی نیازمندی های مشتریان و کسب دانش در این زمینه میتوانید استراتژی مناسب را انتخاب کنید.
- ارزیابی استراتژي ها: ارزیابی، پیاده سازی و ارزیابی مجدد از استراتژی انتخابی شما بسیار مهم است.
استراتژي بازاریابی B2B
این استراتژي بین شرکت وشرکت است و به ارائه محصول و خدمات به شرکت یا سازمان مربوط میشود. نرخ بازده سرمایه گذاری در این استراتژي مهم است.
استراتژي بازاریابی B2C
این استراتژي بازاریابی بین شرکت و مشتری است. برای داشتن یک استراتژي B2C موفق باید نیاز مشتری را شناخت و روندهای موجود در بازار را بررسی کرد و رقبا را زیر نظر گرفت. تبلیغات در این روش بازاریابی بسیار تاثیر گذار است.
چرا داشتن استراتژي برای بازاریابی مهم است؟
داشتن استراتژي برای بازاریابی از هدر رفت پول شما جلوگیری میکند و در این استراتژي دو موضوع مطرح است:
- استراتژي
- تاکتیک
روش بسیار مرسوم در بازاریابی آزمون و خطا است که بر اساس آزمودن روشهای مختلف و بررسی نتایج حاصل از آنها استوار است. این روش باعث هدر رفتن پول شما میشود اما داشتن استراتژي برای بازاریابی به شما این امکان را میدهد تا مطابق با بودجهای که برای تبلیغات در نظر گرفتهاید بهترین نتیجه را بگیرید.
marketing strategy یک استراتژي است که مسیر اجرای همه اهداف بازاریابی شما را در برنامه کلی ممکن میکند و هدف آن بالا بردن راندمان فروش است و متناسب با بودجه معین شده برای بازاریابی اجرا میشود و به نتایج چشم گیری میرسد.
تفاوت بین تاکتیک بازاریابی و استراتژي بازاریابی چیست؟
در حوزه بازاریابی بعضی وقت ها خیلی از مفاهیم با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، مثل تفاوت بازاریابی با تبلیغات یا تفاوت تاکتیک با استراتژی بازاریابی.
دو عبارت تاکتیک بازاریابی و استراتژی بازاریابی گرچه مشابه به نظر میرسند اما با هم تفاوت دارند. استراتژي مسیر رسیدن به اهداف است اما تاکتیک روش رسیدن به اهداف معنی میدهد. در یک تیم بازاریابی قدم اول تعیین هدف است سپس نوبت به چیدن طرح یا marketing strategy میرسد و در نهایت با مجموعهای از تاکتیکها برنامه اجرا میشود.
بازاریابی پرسنلی چیست؟
یکی از انواع استراتژی های بازاریابی بازاریابی پرسنلی است. به این شکل که اگر شما صاحب یک شرکت بزرگ یا یک سازمان هستید کافی است که کارکنان خود را راضی نگه دارید و از محصولات تولیدی خود به کارکنانتان بدهید. کارکنان راضی برند شما را تبیلغ میکنند و دهان به دهان نام، برند شما به گوش افراد بیشتری میرسد. حتی ممکن است برند شما را در شبکههای اجتماعی هم تبلیغ کنند.
بازار یابی عصبی چیست؟
این بازاریابی با بهره گیری از کمک علم روان شناسی به آنالیز مغز مشتریان میپردازد. برای مثال میتوان به روان شناسی رنگ در بسته بندی محصول اشاره کرد.
بازاریابی حسی چیست؟
یکی دیگر از انواع استراتژي های بازاریابی استفاده از بازاریابی حسی است که مشابه با بازاریابی عصبی است. در این روش با رفتار و احساسات مشتری در ارتباط هستیم. ایجاد احساس خوب از برند در ذهن مشتری اساس کار است.
کلام آخر درباره انواع استراتژی های بازاریابی
بازاریابی این روزها برگ برنده شرکتها خواهد بود. داستن استراتژی بازاریابی باعث میشود که بتوانید هزینههای خود را مدیریت کنید و مطابق با بودجه تعیین شده برای این کار حرکت کنید و نتیجه مطلوبی را هم کسب کنید. روشهای مختلفی برای بازاریابی وجود دارد. بعضی از روشها با سایر روشها همپوشانی دارد. اما چیزی که مهم است این است که تاثیر بازاریابی بر میزان فروش و سود شرکتها غیر قابل انکار است. با انتخاب یک استراتژي مناسب میتوانید فروش بالاتری را تجربه کنید.