تفاوت بازاریابی و تبلیغات
3.5/5

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تفاوت بازاریابی و تبلیغات موضوع بحث اصلی این مقاله است. امروزه شیوه‌های فروش محصول و کسب درامد تغییر کرده است و صاحبان کسب از شیوه‌ها و مدل‌های مختلفی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند که هر کدام ویژگی‌ها و کارکردهای مخصوص خود را دارند. برای اینکه به درک درستی درباره فرق تبلیغات و بازاریابی برسید، توصیه ما این است که هرگز مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات در چیست؟

بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف این تصور را دارند که بازاریابی و تبلیغات در کارکرد و عملکرد هر دو یک معنا را دارند و فرقی با هم نمی‌کنند. اما باید گفت که این افراد به دلیل نداشتن دانش کافی نمی‌توانند از این دو روش در جهت جذب مشتری و افزایش فروش محصول در دو حرکت متفاوت باهم بهره ببرند.

نکته کلیدی ماجرا این است که تبلیغات یکی از انواع استراتژی های بازاریابی است که خودش به شاخه ها و زیر شاخه های دیگری تبدیل می شود.

با رشد تکنولوژی مشاغل و کسب و کارهای موفق برای دستیابی به مشتریان بیشتر و افزایش فروش از استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات متنوع به صورت همزمان استفاده می‌کنند. تفاوت بازاریابی و تبلیغات باعث شده است که تجارت‌های بزرگ از شیوه سنتی فروش فاصله بگیرند و بازاریابی دیجیتال و تبلیغات مدرن را در اولویت قرار دهند.

در این بین بهتر است بدانید که بازاریابی انجام فرایندی در راستای شناسایی نیازهای مشتری و برآوردن آن نیازها با بهترین روش است. اما تبلیغات روشی برای تبلیغ و معرفی خدمات یک شرکت یا برند تجاری برای مشتریان هدف است.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

چرا توجه به تفاوت بازاریابی و تبلیغات مهم است؟

جهت درک بهتر تفاوت بازاریابی و تبلیغات لازم است که درباره اهداف و اولویت‌های هر کدام از این روش‌های فروش محصول یا کالا آشنا شوید. با آشنایی با اهداف و رویکردهای هر یک آنها به اهمیت توجه به دو مقوله بازاریابی و تبلیغات به صورت مجزا پی خواهید برد.

بازاریابی چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند

کارکرد بازاریابی زمانی نمود پیدا می‌کند که یک کسب و کار به مرحله رشد رسیده است و تلاش برای حفظ مشتری‌های موجود و مشتریان جدید و بیشتر در اولویت قرار می‌گیرد.

در این شرایط بخش بازاریابی در زمینه تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان و فعالیت رقبا ورود پیدا می‌کند تا نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کند. سپس براساس نیازسنجی مشتریان در جهت عرضه محصولی رقابت‌پذیر با نمونه‌های مشابه سایر رقبا اقدام می‌کند. در این زمینه برندسازی در فروش بیشتر محصولات در بازار کمک قابل توجهی خواهد داشت.

بر این اساس مهمترین تفاوت بازاریابی و تبلیغات در این است که دامنه فعالیت بازاریابی گسترده‌تر از تبلیغات است و باید یک مسیر کاربردی و استراتژیک با چشم‌انداز بلند مدت برای شرکت تعیین کند. از این رو تبلیغات می‌کند به عنوان یک زیرمجموعه از بازاریابی تکمیل کننده این اهداف تجاری باشد.

تبلیغات چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند

زمانی که بازاریابی اهداف و چشم‌اندازها را ترسیم کند، نقش تبلیغات در یک برند تجاری نمایان می‌شود. تبلیغات در راستای برقراری ارتباط بین شرکت تجاری و مشتریان تلاش می‌کند. همچنین معرفی برند و ترغیب مشتریان بالقوه و آگاه به مشخصات محصول را به مشتری بالفعل برای خرید محصول را در اولویت کاری خود دارد.

بر این اساس تبلیغات باید ایده‌های بازاریابی را برای جذب مشتریان جهت خرید محصولات جدید را پیاده‌سازی کند. اهمیت تبلیغات از آن جهت است که باید از رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی مختلف به شیوه‌های مناسب استفاده کند تا برند مورد نظر را با صرف هزینه گران به ‌درستی معرفی کند.

بر این اساس مهمترین فرق تبلیغات و بازاریابی در این است که تبلیغات یکی از بخش‌های بازاریابی است و با شیوه‌‌های برقراری ارتباط با مشتریان سر و کار دارد اما محدوده بازاریابی بزرگتر و گسترده‌تر از تبلیغات است.

فرق بازاریابی و تبلیغات باعث برتری کدام یک می‌شود؟

حالا که با مفهوم تفاوت بازاریابی و تبلیغات آشنا شدید به طور قطع به این درک رسیده‌اید که بازاریابی نسبت به تبلیغات برتری بیشتری دارد. به طوری‌که بسیاری از کسب‌وکارهای موفق توانسته‌اند یک استراتژی تبلیغاتی گسترده را در برنامه بازاریابی دراز مدت خود بگنجانند تا جایگاه خود را در بین سایر رقبا ارتقا دهند.

حال هر چه این تبلیغات خلاقانه و همراه با نوآوری باشد به همان میزان می‌تواند در اقناع نظر عموم مردم مؤثر عمل کند و مخاطبان را به مشتری تبدیل کند. در این بین انتخاب و تعیین شیوه تبلیغات بستگی به ارزیابی تیم بازاریابی دارد که چگونه بتواند نظر مشتریان هدف را جلب توجه محصولات یا خدمات یک کسب و کار یا برند تجاری کند.

از دیگر مهمترین فرق تبلیغات و بازاریابی در صرف هزینه و بودجه برای معرفی محصول است. بازاریابی فرایندی ارزان‌تر از تبلیغات است حال تبلیغات دیجیتال نسبت به تبلیغ سنتی به دلیل در دسترس بودن به صرفه‌تر و منطقی‌تر است.

کلام آخر درباره فرق بازاریابی و تبلیغات

همانطور که در بررسی بحث تفاوت بازاریابی و تبلیغات گفته شد، تبلیغات یک عنصر زیر شاخه‌ای از بازاریابی است و نمی‌تواند مستقل از بازاریابی عمل کند و حتما باید از فعالیت‌های بازاریابی پشتیبانی کند. بنابراین اگر صاحب یک کسب و کار یا یک شرکت نوپا هستید حتما توسعه برنامه بازاریابی را در اولویت قرار دهید تا بتوانید با شناسایی خواسته‌ها و نیازهای مشتری در مسیر تبلیغات و فروش محصول و جلب نظر مشتری قدم بردارید. در صورتی که سوالی درباره مفاهیم بازاریابی دارید می توانید از من (سید حامد حجت) در زیر همین پست، سوال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top