تاپیکال آتوریتی یا اقتدار موضوعی
3.5/5

اقتدار موضوعی (تاپیکال آتوریتی) در سئو چیست؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

یکی از مفاهیم مهمی که در سئو وجود دارد و شاید در ایران و بین دوستان سئوکار کمتر به آن پرداخته شده موضوعی به نام تاپیکال آتوریتی یا Topical Authority است [در فارسی به آن اقتدار موضوعی می‌گویند] که امروز قصد دارم درباره آن توضیحاتی ارائه کنم. پس با من همراه باشید.

تاپیکال آتوریتی چیست؟ (Topical Authority)

چندی پیش مچ دست یکی از اقوام دچار مشکل جدی شد تا جایی که کارش به اتاق عمل و جراحی کشید؛ اما چند روز بعد از جراحی از عمل انجام شده بسیار رضایت داشت. او درباره این جراحی و پزشکی که این عمل را انجام داده گفت: «به من گفتن اگه می‌خوای دستت خوب بشه برو پیش دکتر (فلانی) که مختصص مچ دسته!».

مچ دست؟ واقعا من هم تا آن روز تصور می‌کردم اگر قرار باشد دست و پایی عمل شود، دکتر ارتوپدی باید این کار را انجام دهد، اما نمی‌دانستم دکتر ارتوپدی هم داریم که متخصص یک قسمت از اندام بدن باشد.

تاپیکال آتوریتی در بازاریابی محتوایی و سئو (SEO) نیز دقیقا به همین موضوع اشاره دارد:

یعنی سطح و میزان تخصصی بودن یک سایت [یا نویسنده] در یک موضوع خاص.

اینکه یک سایت یا یک شخص نویسنده چقدر در یک زمینه اعتبار و تخصص دارد که مورد اعتماد بوده و منبع معتبری برای افراد مختلف باشد، برای گوگل مهم است، در واقع همانقدر که شما در یک زمینه متخصص باشید در بین مردم معتبر خواهید بود، در زمینه سایت و تولید محتوا نیز اگر تخصصی فعالیت کنید، پیش گوگل اعتبار کسب می‌کنید.

تاپیکال آتوریتی چیست
خلاصه ای از چیستی تاپیکال آتوریتی

تاثیر تاپیکال آتوریتی در رتبه بندی گوگل

سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا این موضوع یعنی Topical Authority تاثیری در رتبه بندی گوگل هم دارد؟ قطعا بله، در واقع این موضوع برای گوگل آنقدر مهم است که ما در برخی پروژه‌ها، نتیجه آنرا به عینه مشاهده کردیم.

مثلا برای یک سایت آموزشی، وقتی موضوعات را به صورت تخصصی روی یک موضوع خاص بردیم، بعد از 2 ماه نتایج شگفت انگیز بود! [گفتن این موضوع مهم است که تا آن زمان هیچ بک لینکی برای آن پروژه نگرفته بودم.]

با توجه به این موضوع، اگر مقالات شما ویژگی‌های زیر را داشته باشد، یعنی تاپیکال آتوریتی را رعایت کردید که می‌تواند روی گرفتن رتبه‌های خوب، موثر باشد:

  1. محتوا کیفیت داشته باشد
  2. آموزنده باشد (مخاطب از آن استفاده کرده و با آن تعامل کند)
  3. تخصصی باشد (کلی گویی نکرده و نسخه‌ای از مطالب موجود در وب نباشد)

حالا اگر به اینگونه محتواها منابع معتبری اضافه کنید که به گوگل نشان دهد درک عمیقی از یک موضوع دارید، حتما فبها!

قطعا چنین سایتی، منبع معتبری است برای سایت‌های دیگر، یعنی شما آنقدر متخصص هستید که دیگران به شما ارجاع می‌دهند و چه چیزی از این موضوع در زمینه سئو بهتر و مفیدتر؟

یکی از کارهایی که روی تاپیکال آتوریتی اثرگذار است این است که شما برای محتوای خود ساختار تاپیک کلاستر ایجاد کنید، به این ترتیب میدانی از محتواها تولید کردید که تخصصی بودن خود را در آن بولد کرده اید.

تاپیکال آتوریتی چیست

چگونه برای سایت خود تاپیکال آتوریتی را ایجاد کنیم؟

برای این کار اقدامات زیادی باید انجام دهید، اما سایت ahrefs به نکاتی در این زمینه اشاره کرده است که جالب است:

ابتدا باید تمام اصول اولیه سئو را پوشش دهید. با فرض اینکه اصول اولیه را پوشش داده اید، ساختن تحقیق موضعی بسیار ساده است. به زبان بسیار ساده، شما باید:

  • برای یافتن تمام نکات گفتگو در یک موضوع، جستجوی کلمات کلیدی انجام دهید.
  • آن داده ها را در دسته های موضوعی سازماندهی کنید.
  • محتوایی تولید کنید که با هدف جستجوی آن کلمات کلیدی موضوع مطابقت داشته باشد.
  • پیوندهای داخلی و خارجی مرتبط با محتوای خود ایجاد کنید.
عوامل موثر روی اقتدار موضوعی
ساختار تاپیک کلاستری که روی اقتدار موضوعی اثرگذار است

چند نکته برای پیدا کردن تاپیکال آتوریتی

واقعیت این است که بحث تاپیکال آتوریتی، تقریبا چیز جدیدی است، در این زمینه سعید احمدی از سئوکاران خوب ایرانی که در پروژه‌های مختلف انگلیسی هم تجربه زیادی دارد در وبیناری که اخیرا با امین هاشمی عزیز داشت، نکات خیلی خوب و جالبی درباره تاپیکال آتوریتی هم مطرح کرد.

از جمله این نکات این بود که چگونه سایت ما تاپیکال آتوریتی پیدا می کند؟ در این وبینار منبع خوبی برای مطالعه معرفی شد که از اینجا می توانید بخوانید. نکات دیگر درباره اقتدار موضوعی موارد زیر بودند:

تمرکز روی کیفیت یا کمیت در اقتدار موضوعی

سعید احمدی به نقل از koray که یک سئوکار بین الملی است و اخیرا هم در زمینه تاپیکال آتوریتی یک دوره برگزار کرده است می گوید:

روی یک موضوع یا quality خوبی داشته باشید یا quantity خوب؛ منظور Koray از این بحث این است که برای به دست آوردن تاپیکال آتوریتی یا یک محتوای بسیار با کیفیت روی آن موضوع داشته باشید یا روی همان موضوع مقالات پرتعداد مختلفی داشته باشید که به تمام سوالات پاسخ داده باشد.

Koray Tugberk

سایر مواردی که در این وبینار درباره تاپیکال آتوریتی مطرح شد عبارتند بودند از:

  • تاثیر مثبت sitemap روی تاپیکال آتوریتی
  • اثرگذاری بسیار زیاد ساختار پیلار – کلاستری
  • سوشال سیگنال ها در این زمینه بسیار مهم هستند
تاپیکال آتوریتی اگر یک انسان بود!

جان مولر درباره اقتدار موضوعی چه می‌گوید؟

جان مولر (John Mueller) چهره نام آشنای وبمستران و سئوکاران که به بسیاری از سوالات افراد مختلف در زمینه سئو پاسخ می‌دهد هم درباره تاپیکال آتوریتی اظهارنظرهایی داشته است که بررسی آن‌ها، نشان از اهمیت این موضوع دارد.

جان مولر در این باره می‌گوید:

مرجعیت موضوعی عامل مهمی برای رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل است.

John Mueller

جان مولر همچنین بر تولید محتواهای باکیفیت که نشان دهنده اقتدار، اعتبار و تخصص در یک موضوع خاص باشد تاکید کرده است.

به گفته مولر، بهتر است به جای اینکه در هر موضوعی متخصص باشید، بر ایجاد محتواهای مرتبط و مفید برای مخاطبان خود تمرکز کنید.

تاپیکال آتوریتی، یک روش کلاه سفید بسیار موثر

واقعیت این است که با سخت‌تر شدن روش‌های کلاه سیاه در سئو بعد از آپدیت‌های اخیر گوگل مثل (E-A-T)، روش‌های کلاه سفید بسیار موثری وجود دارد که اگر روی آن‌ها تمرکز کنید، من به شما تضمین می‌دهم که نتیجه بگیرید.

از جمله این موارد، همین Topical Authority است، شما باید سعی کنید، تصویر خوبی از سایت خودتان در یک زمینه خاص در ذهن مخاطبان ایجاد کنید، آن زمان است که می‌توانید با دیدن نمودارهای رو به بالای سرچ کنسول خود، یک چای بنوشید و از نتیجه کار لذت ببرید.

همین که روی یک موضوع تمرکز کنیم، یعنی Topical Authority؟

خیر، واقعیت این است که خیلی از سایت‌ها وجود دارند که روی یک موضوع خاص تمرکز کرده‌اند، [که البته در همین حد هم خوب است و این سایت‌ها معمولا رتبه‌های خوبی می‌گیرند] اما همیشه اینگونه نیست که صرفا با تمرکز روی یک موضوع، گوگل رتبه‌های بالا را تقدیم شما کند!

در واقع وقتی شما در یک زمینه متخصص می‌شوند، خود به خود چند ویژگی را به خود اختصاص می‌دهید که عبارتند از:

  1. مرجعیت پیدا می‌کنید و به شما رجوع می‌کنند
  2. اعتبار پیدا می‌کنید، یعنی وقتی نکته‌ای می‌گویید، روی آن حساب می‌شود
  3. نکاتی را مطرح می‌کنید که هرکسی و هر سایتی مطرح نمی‌کند (البته طرح نکات علمی نه نکات رائفی پوری!)
رشد سایت به وسیله topical authority

توجه به اقتدار موضوعی چقدر به سئو کمک می‌کند؟

100% موثر است، کوتاه‌ترین جوابی که می‌توانم به این موضوع بدهم همین است، من در خیلی از سایت‌ها نتایج بسیار خوبی صرفا از محتوای خوب و با کیفیت به دست آورده‌ام و قدر قدرت محتوای خوب را می‌دانم.

فراموش نکنید که الگوریتم‌های گوگل برای اولویت بندی محتواهای مرتبط، مفید و معتبر طراحی شده‌اند، پس اگر شما روی ریتم گوگل حرکت کنید، نتیجه می‌گیرید. پس به خاطر داشته باشید:

موضوع خاص، شما را تبدیل به خانم/آقای خاص می‌کند. [برای گوگل]

اگر سایتی دارای قدرت موضوعی بالایی در مورد یک موضوع خاص باشد، به احتمال زیاد در نتایج جستجو برای سرچ‌های مرتبط رتبه بالاتری دارد که می‌تواند ترافیک بیشتری را به سایت برساند.

علاوه بر این، محتوای با کیفیت بالا که نشان دهنده اقتدار موضوعی است، به احتمال زیاد توسط سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود و به آن پیوند داده می‌شود که می‌تواند به ایجاد نمایه بک لینک سایت و افزایش بیشتر رتبه‌بندی آن در موتورهای جستجو کمک کند.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که اقتدار موضوعی تنها یکی از بسیاری از عواملی است که به موفقیت سئو کمک می‌کند. سایر عوامل مهم عبارتند از:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • بهینه سازی صفحات
  • لینک‌های داخلی
  • لینک‌های خارجی
  • سئو تکنیکال
  • آف پیج
  • و از همه مهم‌تر تجربه کاربری

برای دستیابی به عملکرد قوی سئو، توجه به همه این عوامل و ایجاد یک استراتژی جامع که به هر یک از این موارد می‌پردازد، مهم است.

دیگران درباره تاپیکال آتوریتی (اقتدار موضوعی) چه می‌گویند؟

نظرات در مورد اقتدار موضعی در بین افراد مختلف و متخصصان در زمینه های بازاریابی محتوا، سئو و بازاریابی دیجیتال متفاوت است. در اینجا چند نمونه از نظرات از منابع مختلف آورده شده است:

نیل پاتل (neil patel) کارشناس معروف دیجیتال مارکتینگ، معتقد است:

اقتدار موضوعی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت سئو است. او استدلال می‌کند که ایجاد محتوای با کیفیت بالا که نشان دهنده تخصص و اقتدار در یک موضوع خاص است می‌تواند به ایجاد یک سایت به عنوان منبع اطلاعاتی قابل اعتماد و بهبود رتبه بندی آن در موتورهای جستجو کمک کند.

نیل پتل

رند فیشکین، بنیانگذار Moz، مطالب زیادی در مورد اقتدار موضوعی و اهمیت آن برای سئو نوشته است. او معتقد است:

ایجاد محتوای با کیفیت بالا و عمیق که نیازها و علایق مخاطبان هدف شما را برآورده می‌کند، برای ایجاد اقتدار موضوعی و بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو ضروری است.

رند فیشکین

موسس Backlinko نیز بر اهمیت موضوعی بودن اتوریتی در سئو تاکید کرده است. او توصیه می‌کند:

بر روی ایجاد محتوایی که هم برای مخاطبان هدف شما مرتبط و مفید باشد و هم از طریق ایجاد ارتباط و ایجاد یک پروفایل بک لینک قوی تمرکز کنید.

برایان دین

خلاصه مطلب درباره تاپیکال آتوریتی (Topical Authority)

سعی کردیم در این مطلب آنچه باید درباره Topical Authority بدانید را گفته باشم، قطعا اگر علاقمند به این موضوع هستید، به منابع زیادی که در وب وجود دارد رجوع کنید تا بیشتر در این باره بدانید، اقتدار موضوعی یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی است و سئوکاران موفق به این موضوع توجه می‌کنند. به طور کلی، اتفاق نظر کارشناسان این است که اقتدار موضوعی عامل مهمی برای موفقیت سئو است. ایجاد محتوای باکیفیت که تخصص و قدرت را در یک موضوع خاص نشان می‌دهد.

اگر سوالی دارید زیر همین مطلب کامنت کنید تا پاسخ دهم.

7 در مورد “اقتدار موضوعی (تاپیکال آتوریتی) در سئو چیست؟”

  1. سلام خیلی نکات جالبی نوشتید ممنون از شما جناب حجت، فقط یه سوالی؟
    منابع بیشتری برای تاپیکال آتوریتی وجود داره معرفی کنید

    1. سید حامد حجت

      داخل همین محتوا یک لینک قرار دادم که منبع خوبی برای درک مفهوم تاپیکال آتوریتی است، منبع انگلیسی ولی خب تقریبا خوب توضیح داده، اگر تو یوتیوب هم این مفهوم رو سرچ کنید، ویدئوهایی درباره اش نشون میده که بدک نیست

  2. سیدعلیرضا

    تازه پیداتون کردم، مرجع اینروزای من درباره سئو هستید
    من توی سئو تازه کارم
    و روی سئو سایتم کار میکنم(سایت توسعه فردی)
    دارم درباره موضوع «عزت نفس» می‌نویسم
    میخوام به تاپیکال آتوریتی برسم…
    ولی موضوع صحبت من فقط بحث عزت نفس نیست، اینکه یه مدت فقط درباره جنبه‌های مختلف عزت نفس مقاله بنویسم بد نیست؟

    1. سید حامد حجت

      سلام علیرضاجان
      باید یک سیر محتوایی داشته باشی، اگر قصد سئو کردن داری خب توجه به کلمات کلیدی مهمه، اینکه بتونی کلمات و “سوالات” [این سوالات خیلی مهمه] رو پوشش بدی به تاپیکال آتوریتی دست پیدا خواهی کرد و مهمتر از اون میتونی ترافیک ریفرال از ای آی جنریتیوها بگیری
      درباره سایتت باید بگم خیلی چیزها به عزت نفس ربط پیدا میکنه، بنابراین اینکه اگزکت فقط و فقط درباره خود عزت نفس بنویسی یه کم شاید تنوع محتوات رو کم کنه و از ظرفیتی هم که برات وجود داره نتونی استفاده کنی. حتما یه پلن محتوایی داشته باش، برای محتواهات بریف داشته باش، پاسخ کاربر رو بده
      خیلی کارهای هست که نمیشه تو یه کامنت گفت ولی در کل همینجوری محتوا تولید نکن؛ فکر کن هر محتوایی که قراره بنویسی و منتشر کنی بخشی از سرمایه‌اته پس الکی هدرش نده

  3. سیدعلیرضا

    من رفتم بقیه مقالات رو بخونم دیدم کلا ۶ تا حدودا مقاله بیشتر نیست
    قلمتون خیلی واضح و روانه منتظر مقالات بعدی هستم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top